חגית שמלי |

גיוס כספים בשעת חירום

מירית הלוי Mirit Halevi

מצב החירום הנוכחי בו אנו נמצאים משפיע רבות על הארגונים ומשנה פעמים רבות את אופי פעילותם. כמה מענים לשאלות שעשויות לעלות כאשר ארגון משנה את פעילותו באופן דרמטי ועובר ממענים בשגרה להתנהלות בחירום.

מה לעשות כשהארגון חורג ממטרותיו ועוסק במענים לשעת חירום?

אם יש לכם יוזמה לגיוס כספים שאיננה חלק מהמשימה הארגונית, שימו לב שיש הנחיות חדשות של רשם העמותות, שמאפשרות להרחיב את גיוס הכספים גם לתחומי חירום. רשם העמותות נותן הקלות לארגונים שנדרשים כעת להסיט חלק או את כל הפעילות שלהם לטובת מצב החירום, ולכן מאפשר לגייס תרומות גם לנושאים שאינם חלק מליבת העשייה של הארגון.

איך אני יכולה לגייס כסף אם יש לי יוזמה חדשה חשובה אבל אני לא עמותה?

אנחנו מציעות לא להתפתות להשתמש בחשבון הפרטי שלכן או לפתוח עמותה. נסו לגייס את הכספים הנדרשים דרך ארגון קיים שפועל בדרך דומה ושיש לו אישורים חוקיים לגיוס כספים בישראל. זה יעיל משתי סיבות: גם כדי שתוכלו לפעול על פי החוקים בישראל ולאפשר לתורמים להזדכות במס על התרומה שלהם, אבל גם בגלל שארגון קיים יודע איך לעבוד ואיך לנתב את הפעילות לאן שצריך. זה מכפיל כוח ליוזמה שלכן, השתמשו בארגונים קיימים שיודעים מה הם עושים. אחדות היא צו השעה, כזכור לכן.

איך אני יכולה לגייס כסף מחו"ל לארגון או ליוזמה חדשה?

כדי לגייס כסף מחו"ל ארגון צריך שיהיו לו אישורי מס מתאימים, בדיוק כמו בישראל. אם אין לכם כאלה אז אתם תזדקקו ל"צינור פיסקלי" גורם שיוכל להעביר עבורכם את הכסף בצורה חוקית. כיוון שזה תהליך שלוקח זמן אנחנו מציעות לכן בשעת חירום לפנות לקרן פילנטרופית הפועלת בישראל או בחו"ל או לפנות לפדרציה בחו"ל. לארגונים כאלה יש את האישורים הנדרשים כדי לעבוד על פי החוקים במדינת המוצא, וכך לאפשר לתורמים בחו”ל להזדכות במס על התרומה שלהם. אותו רעיון תקף גם כאן: עבודה בשיתוף עם ארגון אחר ומנוסה יאפשר לכם לגייס כספים כחוק וגם להיות אפקטיביות מבחינת הפעילות עצמה.

הפעילות הוקפאה בשל המצב? איך להתנהל מול התורמים

גם בימים כתיקונם אנחנו חוזרות ומזכירות – התורמים שלכן הם השותפים שלכן ואתן צריכות ליידע אותם בכל דבר שקורה בארגון, בטח אם מדובר בפעילות שהם מממנים.

דווחו בזמן אמת לתורמים והתורמות שלכן. אל תשאירו את העדכון לדיווח סוף השנה, זה לא הוגן כלפי המחויבות שלהם לארגון. עדכנו אותם בסטטוס הפרויקט כפי שידוע לכם כרגע, והבטיחו להמשיך ולעדכן אותם בהמשך. חשוב להתקשר טלפונית (כן, ממש להתקשר בטלפון) ולא לשלוח להם מייל גנרי.

אם פעילות רגילה של הארגון בוטלה ומצאתם את עצמכם עוסקים בפעילות חירום, דווחו לתורמים בזמן אמת שהפעילות עוברת שינוי. זכרו שזו הזדמנות לרתום אותם לתמיכה בעשייה שלכם וגם להדגיש את יכולות ההסתגלות המהירות שלכן (חשוב!).

חברת KPMG – ריכזה עבור עסקים סוגיות מרכזיות העולות לעניין תרומות במצב מלחמה.

הכתבה הבאה בסדרה

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה